‘ Het fonds van mijn ouders blijft nu voortbestaan’

De ouders van Hugo de Haas van Dorsser (56) richtten het Hausta Donans Fonds op voor eigentijdse dichtkunst en modern-klassieke zangkunst. Hij zet het fonds op naam voort bij het Prins Bernhard Cultuurfonds.

‘Mijn vader (93) heeft een passie voor dichtkunst en mijn moeder zong op amateurniveau. In de jaren zestig en zeventig genoten zij volop van vernieuwende kunst, zoals het Werkteater en de musical Hair. Die liefde voor zang, theater, muziek en woord komt samen in hun fonds.’

‘Mijn ouders ondersteunden veel verschillende goede doelen, totdat ze het advies kregen om hun giften te bundelen en zich meer te richten op één of enkele doelen. Dat deden ze met dit fonds, en zo konden ze al bij leven van het schenken genieten. Dat is, vrij vertaald, wat Hausta Donans betekent: wat je put moet je schenken. Mijn vrouw Monique en ik zullen het fonds financieel blijven aanvullen en voortzetten voor de volgende generatie – een mooie gedachte.’

‘Het fonds is ondergebracht bij het Prins Bernhard Cultuurfonds. Zij verzorgen alle praktische zaken, zoals de financiën en de juridische kant, maar doen ook de vooren eindselectie van kunstenaars. Wij willen graag vernieuwende talenten ondersteunen. Ook buiten de gebaande paden en de grachtengordel. In de afgelopen jaren hebben we bijvoorbeeld Read My World ondersteund, een internationaal literatuurfestival, en het programma voor talenontwikkeling Poetry Circle.’

‘Het fonds financiert bij voorkeur podiumkunst: liever een voorstelling, dan een beschouwing of biografie. We bezoeken met regelmaat voorstellingen die we zelf ook ondersteunen. Een van de hoogtepunten was een optreden van dichter Remco Campert met de jazzmusici van het Rembrandt Frerichs Trio. Zelf treed ik ook veel op als gesproken-woordkunstenaar. In het begin als straatartiest, inmiddels op festivals als Oerol en Theaterfestival Boulevard. Het is heerlijk om poëzie tot leven te brengen. De connectie tussen dichter en publiek, vaak ook met muziek, is nergens mee te vergelijken. Het is mooi dat mede dankzij het fonds deze eeuwenoude kunstvorm blijft voortbestaan.’

TerZake is een bijlage van Media Lab en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Elsevier Weekblad. De thematiek komt tot stand op basis van wensen van adverteerders en de artikelen worden door onafhankelijke journalisten gemaakt.

‘ Ik heb oog voor mens en dier’

Tropische dieren. Vijfentwintig katten in de woonkamer. Vervuilde huizen. Ed Webers (56) van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming maakt van alles mee. ‘Achter de voordeur zie ik veel schrijnende situaties. Niet alleen mishandelde dieren, maar ook verwaarloosde bewoners en soms zelfs kinderen in erbarmelijke omstandigheden.’ Meldingen komen doorgaans binnen via 144, het landelijk meldnummer voor dierenleed, … Continued

Lees verder

‘Ondernemers geven graag, maar blijven meebeslissen’

Kunst- en cultuurinstellingen spannen zich in om nieuwe begunstigers aan zich te binden. Maar de moderne mecenas trekt zijn eigen plan, weet Renée Steenbergen (57), die geefgedrag onderzoekt en de kunstwereld adviseert. Kunst- en cultuurinstellingen lonken naar particuliere gevers. Zeker naar de jonge mecenas, onder de veertig. Slagen ze daar in? ‘Sinds de bezuinigingen op … Continued

Lees verder

‘Persoonlijke aandacht telt’

Particulier geld is de belangrijkste inkomstenbron van de Nierstichting. Die instelling zegt daarom zorgvuldig om te gaan met haar uitgaven en vindt persoonlijk contact met de gevers van groot belang. Hilde de Rooij: ‘Met hun gift willen onze begunstigers het verschil maken’ Afgezien van collectegelden, donaties van bedrijven en opbrengsten uit loterijen en sponsoracties, komt … Continued

Lees verder