De vierenveertigse editie van de Second Home Beurs is een veelzijdig oriëntatiepunt voor wie de aankoop van een tweede huis overweegt. ‘Investeren in stenen is niet zo risicovol.’
Een tweede huis kopen is geen boodschapje dat je even tussendoor doet. Nederlanders nemen hiervoor maandenlang de tijd. Beursorganisator Fairs Consult rekent dan ook op een groeiende publieke belangstelling voor de halfjaarlijkse Second Home Beurs. Die wordt gehouden in maart wanneer de temperaturen rond de Middellandse Zee oplopen en in oktober als de eerste sneeuwvlokjes neerdalen in de skigebieden en mensen terugkijken op een inspirerende zomervakantie.
Trends
Hoewel het tweede huis in de volksmond nog altijd vakantiewoning heet, is er een verschuiving gaande in de tweedehuizenmarkt. Door de lage rente op spaargeld lijkt een tweede huis een rendabele investering, zeker als het een groot deel van de tijd verhuurd kan worden.
Tom van den Brink: Je ziet dat het aanbod zich steeds meer richt op rendement halen’
‘Investeren in stenen is niet zo risicovol. Je kunt ze aanraken, ernaar kijken en van genieten. Je ziet dat het aanbod zich steeds meer richt op rendement halen. De bouw is praktischer en de inrichting neutraler,’ vertelt Tom van den Brink (37), exhibition manager van de Second Home Beurs. ‘In diezelfde trend zien we ook de leeftijd van de kopers dalen. Vroeger bezochten vooral 55-plussers die hun leven lang gewerkt en gespaard hadden onze beurs. Zij wilden een huis waar ze van hun oude dag konden genieten. En ze wilden vooral niet dat er andere mensen in zaten. Inmiddels bevinden zich veel 40-plussers onder de beursbezoekers die bereid zijn een stuk creatiever met hun spaargeld om te gaan. Zij hebben een actief leven en willen met hun kinderen in de vakantie naar het tweede huis. En als ze er niet zijn verhuren ze het.’
Een andere belangrijke doelgroep zijn de ‘empty-nesters’, zoals Van den Brink ze noemt. ‘Mensen wier kinderen het huis uit zijn,’ legt hij uit. ‘Zij gaan kleiner wonen in een appartement in de stad en als het in Nederland druilerig weer is, zitten ze lekker in een groot huis in Spanje waar ze hun kinderen en kleinkinderen kunnen ontvangen. Soms is hun enige onderkomen in Nederland een recreatiewoning op een park.’
Diversiteit
Doordat Fairs Consult ook in België de Second Home Expo organiseert, ziet de beursorganisator de verschillen in wensen en mogelijkheden van beide buurlanden. ‘Nederlanders oriënteren zich langer en bezoeken soms wel twee keer een beurs, terwijl Belgen binnenstappen met het voornemen gelijk iets aan te schaffen,’ zegt Van den Brink.
‘Nederlanders gaan steeds vaker in eigen land op vakantie. Dat zie je weerspiegeld in het tweedehuizenaanbod. Nederland heeft qua landschap een grotere diversiteit: de kustlijn, de eilanden, de Veluwe, Limburg, noem maar op. In Nederland zijn er zo’n 1.500 recreatieparken. In België heb je alleen de kust en de Ardennen, onze zuiderburen kiezen daarom massaal voor Spanje. Het scheelt daarbij natuurlijk dat in Spanje door de crisis de huizenprijzen enorm zijn gedaald. En de vliegtickets zijn veel goedkoper geworden. Voor 40 euro zit je al in Alicante.’
Maar ook de traditionele second home-landen blijven populair. ‘We zijn met z’n allen nog steeds gek van Frankrijk, Duitsland, Italië en Portugal,’ besluit Van den Brink zijn verhaal. En al die landen zijn begin oktober ruim vertegenwoordigd op de vierenveertigste editie van de Second Home Beurs in Utrecht.