ADVERTORIAL: Schenk je vader een vorstelijk glas Courvoisier

Bijzondere momenten vier je in stijl. Vaderdag is de ideale gelegenheid om hem een mooi glas cognac te schenken. Met Courvoisier, één van de oudste cognachuizen ter wereld, kies je voor niet minder dan het beste.

Winston Churchill, Ernest Hemingway, Martin Scorsese – ze hebben allemaal iets gemeen. Ze waren en zijn namelijk liefhebbers van cognac en staken dat niet onder stoelen of banken. Over geen andere drank is zoveel geschreven, geen likeur is zo vaak bezongen.

Cognac mag een echte mannendrank zijn, maar wat is het precies? Om te beginnen: echte cognac komt altijd uit de cognacstreek, rond de gelijknamige stad in de regio Poitou-Charentes. Het wordt gemaakt door wijn tweemaal te destilleren. Voor de wijn mogen enkel negen druivensoorten gebruikt worden. De bekendste zijn Ugni Blanc, Colombard en Sémillon. Na de tweede destillatie heeft de cognac een zuivere 70 procent alcohol – beter bekend als eau de vie. Deze eau de vie wordt vervolgens in eikenhouten vaten gerijpt. Minimaal tweeënhalf jaar, oplopend tot maar liefst 25 jaar. En uiteraard: hoe langer op vat, hoe rokeriger en houteriger de geur en smaak.

Levendig en mysterieus

Een belangrijk onderscheid dat gemaakt wordt in cognacs is op leeftijd. De jongste cognac, vanaf een rijptijd van tweeënhalf jaar, wordt VS genoemd – soms aangeduid met drie sterren (***). VS staat voor Very Special of Very Superior. Eén van de bekendste is de Courvoisier VS, een jonge en levendige blend van druiven afkomstig van wel zes verschillende cru’s. Courvoisier VS is tussen de drie en zeven jaar gerijpt. Deze heeft een delicate smaak met sterke hints van vers fruit en geurige bloemen. Zeer geschikt voor in een mix.

Een medium oude cognac wordt ook wel aangeduid met een VSOP of VO. De eerste afkorting staat voor Very Superior/Special Old Pale. Met VO wordt Very Old bedoeld. Dit type cognac heeft minimaal vierenhalf jaar op vat gestaan.

De oudste cognac wordt aangeduid met XO, een term met een mysterieuze geschiedenis. Sommige zeggen dat het staat voor Extra Old. Anderen beweren dat het staat voor Age Unknown, omdat er voor deze cognac een blend wordt gebruikt van verschillende eaux de vies die tussen de 11 tot 25 jaar op eikenhouten vaten hebben gerijpt. De XO staat ook bekend onder de naam Napoléon (zie kader). De Courvoisier XO is één van de meest verfijnde en bekroonde XO’s ter wereld.

Zo drink je cognac

Als je jouw favoriete cognac hebt gekozen, kun je je wijden aan het belangrijkste: het savoureren. Maar hoe drink je cognac eigenlijk? Cognac is een echte tafelheer en kun je dus het best in alle rust genieten. Cognac komt tot z’n recht op kamertemperatuur, tussen de 18 en 21 graden. Anders dan vaak wordt gedacht, hoeft het glas niet voorverwarmd te worden. Gebruik hiervoor een bolvormig glas of een ‘tulp’. Zorg er wel voor dat het bolvormige glas niet te breed is, omdat de geuren moeten rondgaan in het glas en niet te snel dienen vrij te komen.

Traditioneel gezien neem je de drank langzaam tot je, zodat alle aroma’s goed tot hun recht komen. Zoals de schrijver Hemingway al noteerde: ‘Neem een grote slok cognac. Laat het een halve minuut door je mond rollen. Adem in door je neus en slik de cognac vervolgens door. Open je mond en adem zo diep in als je kunt.’ Op deze manier kan er niets misgaan.

TerZake is een bijlage van Media Lab en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Elsevier Weekblad. De thematiek komt tot stand op basis van wensen van adverteerders en de artikelen worden door onafhankelijke journalisten gemaakt.

Vader is een wereldverbeteraar

Een sterk sociaal gevoel. Bevlogen en een tikkeltje tegendraads. Zo typeert Bart Knaapen zijn vader Pieter — tot 2012 directeur van renovatiebedrijf KnaapenGroep. Bart doet het anders dan zijn oude heer, maar behoudt het maatschappelijke gezicht dat ’s lands oudste familiebedrijf zo gewaardeerd maakt. Het is 1982. Pieter Knaapen is 32 jaar als zijn vader … Continued

Lees verder

Zo vader, zo zoon

Op Vaderdag denk ik onwillekeurig aan de asbak die op het bureau van mijn vader staat. Ik schonk hem die als kind. De gift trof slechts gedeeltelijk doel: ja, het ding staat al decennia op zijn bureau. Maar nee, niet om as op te vangen, maar als voorraadbakje, voor paperclips. Natuurlijk, ik zal ontbijt op … Continued

Lees verder

De man is een mens, geen macho

Vaders in de reclame lijken nauwelijks meer op hun stoere voorgangers. Waren het eerst actiehelden met een forse dosis testosteron, vandaag zijn het goedmoedige sullen om wie je mag lachen. Reclameman Lode Schaeffer weet hoe dat komt. Een klassieke, rode Porsche 911 met het onderschrift: ‘17 juni, vaderdag.’ Het is nog steeds een van de … Continued

Lees verder

Hoe koffie een premiumproduct werd

Koffie is het tussendoortje voorbij. In navolging van de craft beers is een markt ontstaan voor bijzondere koffiesoorten waarvan met aandacht wordt genoten. Ondernemers springen in het gat van de specialiteiten, terwijl ook thuis en op de werkvloer het plastic bekertje plaatsmaakt voor een kop met schotel. Nederlanders zijn ware koffiefanaten. Volgens een recent onderzoek … Continued

Lees verder

Start-up in speciaalbier

Beerwulf, een e-tailer in bijzondere bieren, brengt het aanbod van ambachtelijke brouwerijen in heel Nederland aan de man. Hoewel, aan de man? ‘De meeste van onze klanten zijn vrouw.’ Het aantal Nederlandse bierbrouwers schiet als paddenstoelen uit de grond. Maar hoe kleiner de bierbrouwer, des te moeilijk het soms is om het publiek te bereiken. … Continued

Lees verder