Start-up in speciaalbier

Beerwulf, een e-tailer in bijzondere bieren, brengt het aanbod van ambachtelijke brouwerijen in heel Nederland aan de man. Hoewel, aan de man? ‘De meeste van onze klanten zijn vrouw.’

Het aantal Nederlandse bierbrouwers schiet als paddenstoelen uit de grond. Maar hoe kleiner de bierbrouwer, des te moeilijk het soms is om het publiek te bereiken. Met platform Beerwulf wil mede-oprichter Marc Scholten (40) samen met inmiddels veertien collega’s daar verandering in brengen. Liefst 260 bieren van 95 brouwers uit heel Nederland zijn te verkrijgen via het e-commercebedrijf, dat in het Brabantse Veghel magazijn houdt. ‘Vanuit daar verzenden we alles binnen een dag en zorgen we ervoor dat zelfs de kleinste brouwers hun bier snel en goedkoop bij de consument krijgen.’

400 brouwerijen

Speciaalbier is niet nieuw, de enorme groei aan brouwerijen is dat wel. ‘Waren er tien jaar geleden nog zo’n honderdvijftig brouwerijen, tegenwoordig telt alleen Nederland er al vierhonderd’, rekent Scholten. Veel daarvan verkopen hun bieren lokaal.

Met Beerwulf geven we kleine brouwers de capaciteit om hun bier snel en tegen supermarktprijzen bij de klant te krijgen’’ — Marc Scholten

Het idee voor het platform ontstond toen de e-commerce-activiteiten in voedingsmiddelen en dranken begonnen in te burgeren. Bij de beursgenoteerde brouwer Heineken, waar een deel van het team van Beerwulf tot voor kort werkzaam was, werd een plan uitgewerkt om de groeiende markt voor speciaalbier online te ontsluiten. Sinds maart is de start-up operationeel, met Heineken als belangrijke investeerder.

Rek in de markt

Beerwulf ontzorgt ambachtelijke brouwers. Scholten: ‘Een kleine brouwerij met twee man personeel wil graag op festivals afgevaardigd zijn. Wil je tegelijk ook genoeg brouwen, dan is daar onvoldoende tijd voor.’ Met de Beerwulf-stand waar momenteel aan gewerkt wordt, geeft het platform brouwers de kans om een paar uur lang bier te verkopen. ‘Op die manier besparen brouwers tijd. Tegelijkertijd kunnen wij tonen welke bijzondere bieren we in ons online assortiment hebben.’

Die verkoop via internet, dat blijkt nog best lastig. ‘Veel mensen denken dat bierflesjes via de post makkelijk breken of dat het pakket te zwaar is.’ De barrière om te bestellen ligt dan ook hoog, stelt een verder optimistische Scholten.

‘Twintig jaar geleden vonden mensen het ook niets om kleding te kopen via internet. Mensen moeten blijkbaar eerst ervaren hoe gemakkelijk het is.’ Het betekent ook dat de markt voor online bierverkoop een potentie voor verdere groei heeft. Bijzondere bieren zijn doorgaans prijziger dan pils. Zelf hanteert Beerwulf de supermarktprijzen voor het online assortiment. Voor de komende vijf jaar voorspelt Scholten een verdere toename van het aantal brouwers van craft beer. ‘Er is nog veel rek in de Nederlandse markt. Kwaliteit wordt belangrijker — uiteindelijk zal het kaf zich van het koren scheiden.’

Imago speciaalbier

Om mensen naar de website te lokken wordt op Beerwulf niet alleen bier verkocht, maar ook kennis gedeeld. ‘Dat kan gaan over de combinatie met eten, maar ook over de achtergrond van de brouwers.’ Er is ook meer informatie te vinden over de eigenschappen van het bier. Bijvoorbeeld over het verschil tussen speciaalbier en craft beer. Scholten: ‘Speciaalbier wordt gezien als het bijzondere label van de grote brouwers. Craft beer daarentegen wordt gebrouwen in kleine zogeheten craftbrouwerijen. Over witbier en Weizenbier bestaat ook onduidelijkheid, het verschil zit in de hoeveelheid tarwe en het type gist.’

Met de opkomst van deze nichemarkt verandert ook het imago van speciaalbier. Waar pils zich vooral op mannen richt, is de marketing van bijzondere bieren ook gevoelig voor de vrouwelijke bierdrinker. Sterker nog, de meeste van de klanten van Beerwulf zijn vrouw, merkt Scholten op. ‘Doordat het assortiment zo breed is, zit er altijd wel iets tussen wat iemand lekker vindt.’

TerZake is een bijlage van Media Lab en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Elsevier Weekblad. De thematiek komt tot stand op basis van wensen van adverteerders en de artikelen worden door onafhankelijke journalisten gemaakt.

Vader is een wereldverbeteraar

Een sterk sociaal gevoel. Bevlogen en een tikkeltje tegendraads. Zo typeert Bart Knaapen zijn vader Pieter — tot 2012 directeur van renovatiebedrijf KnaapenGroep. Bart doet het anders dan zijn oude heer, maar behoudt het maatschappelijke gezicht dat ’s lands oudste familiebedrijf zo gewaardeerd maakt. Het is 1982. Pieter Knaapen is 32 jaar als zijn vader … Continued

Lees verder

Zo vader, zo zoon

Op Vaderdag denk ik onwillekeurig aan de asbak die op het bureau van mijn vader staat. Ik schonk hem die als kind. De gift trof slechts gedeeltelijk doel: ja, het ding staat al decennia op zijn bureau. Maar nee, niet om as op te vangen, maar als voorraadbakje, voor paperclips. Natuurlijk, ik zal ontbijt op … Continued

Lees verder

ADVERTORIAL: Schenk je vader een vorstelijk glas Courvoisier

Bijzondere momenten vier je in stijl. Vaderdag is de ideale gelegenheid om hem een mooi glas cognac te schenken. Met Courvoisier, één van de oudste cognachuizen ter wereld, kies je voor niet minder dan het beste. Winston Churchill, Ernest Hemingway, Martin Scorsese – ze hebben allemaal iets gemeen. Ze waren en zijn namelijk liefhebbers van … Continued

Lees verder

De man is een mens, geen macho

Vaders in de reclame lijken nauwelijks meer op hun stoere voorgangers. Waren het eerst actiehelden met een forse dosis testosteron, vandaag zijn het goedmoedige sullen om wie je mag lachen. Reclameman Lode Schaeffer weet hoe dat komt. Een klassieke, rode Porsche 911 met het onderschrift: ‘17 juni, vaderdag.’ Het is nog steeds een van de … Continued

Lees verder

Hoe koffie een premiumproduct werd

Koffie is het tussendoortje voorbij. In navolging van de craft beers is een markt ontstaan voor bijzondere koffiesoorten waarvan met aandacht wordt genoten. Ondernemers springen in het gat van de specialiteiten, terwijl ook thuis en op de werkvloer het plastic bekertje plaatsmaakt voor een kop met schotel. Nederlanders zijn ware koffiefanaten. Volgens een recent onderzoek … Continued

Lees verder