Vader is een wereldverbeteraar

Een sterk sociaal gevoel. Bevlogen en een tikkeltje tegendraads. Zo typeert Bart Knaapen zijn vader Pieter — tot 2012 directeur van renovatiebedrijf KnaapenGroep. Bart doet het anders dan zijn oude heer, maar behoudt het maatschappelijke gezicht dat ’s lands oudste familiebedrijf zo gewaardeerd maakt.

Het is 1982. Pieter Knaapen is 32 jaar als zijn vader onverwachts overlijdt. ‘Ik voelde me moreel verplicht om het schildersbedrijf draaiende te houden: er werkten 120 vakmensen. Alleen had ik niets met het schildersvak. Je wordt er vies van en het stinkt. Ik interesseerde me meer voor mensen.’

Knaapen zoekt naar een manier waarop hij langer in contact kan blijven met klanten. Hij bouwt de KnaapenGroep om tot een allround renovatiebedrijf en werkt voortaan uitsluitend voor woningbouwcorporaties.

Met de jaren valt hem iets op. ‘We leverden altijd fraai gerenoveerde huurwoningen op, maar in de wijk veranderde er weinig. Daar wilde ik iets aan doen.’ Met steun van woningcorporaties vormt Knaapen wijkteams die activiteiten organiseren. Van creatieve workshops voor kinderen tot tupperware-party’s voor allochtone vrouwen.

‘De drang om de leefbaarheid in de wijk te vergroten, past bij mijn generatie’, verklaart Pieter Knaapen, inmiddels 67. ‘Ik ben geboren in de jaren vijftig en groeide op als wereldverbeteraar. Helaas moesten de woningbouwcorporaties in 2013 fors bezuinigen en werden de initiatieven gestaakt. Dat was pijnlijk.’

Stoom afblazen

Zoon Bart (39) werkt sinds 2008 in het bedrijf, als bedrijfsleider. Hij vindt zichzelf ‘minder sociaal’ dan zijn vader. ‘Ik ben rationeler van aard. Dat bleek onze kracht. Ik slaagde erin mijn vaders gedachtegoed — fysiek en sociaal renoveren — in de bedrijfsvoering te integreren. Zo deed ‘Tante Keet’ zijn intrede: een mobiele woonkamer waar bewoners stoom kunnen afblazen als de overlast in huis teveel wordt. ‘Daar kunnen ze een kaartje leggen of koffie drinken. Er zijn projectbegeleiders, onder wie mijn zus Anneke, die activiteiten organiseren en bewoners informeren over de voortgang.’

Toen ik de leiding overnam, liet mijn vader zich vier maanden niet op kantoor zien’ — Bart Knaapen

Bart Knaapen: ‘Uit bedrijfseconomisch en sociaal oogpunt moet een renovatietraject vlekkeloos verlopen. Voor bewoners is dat wel heftig, ze krijgen veel werklieden over de vloer. Het hele huis wordt casco uitgekleed en weer opgebouwd. En dat terwijl de bewoners er gewoon blijven wonen.’

De KnaapenGroep hoopt dat de sociale contacten na vertrek blijven bestaan. Dat gebeurt ook. Na een renovatieklus in Den Bosch ontstond er een fietsclub. In Venlo drinken buurtbewoners tegenwoordig regelmatig een kop koffie samen. ‘Mij maakt  dat blij,’ zegt Bart, ‘mijn vader is euforisch.’ Pieter Knaapen, lachend: ‘Ik vind het geweldig dat Bart mijn wilde fantasieën heeft kunnen verwezenlijken. We worden wel het watje in de bouw genoemd. Ik beschouw dat als een compliment.’

Elfde generatie

De KnaapenGroep — goed voor 40 miljoen omzet en 100 medewerkers — viert dit jaar zijn 365-jarig jubileum. Onderzoekers van Nyenrode riepen het bedrijf daarom uit tot oudste familiebedrijf van Nederland. Bart, zijn broer Coen (37) en zus Anneke (33) vormen de elfde generatie. Toch doen de Knaapens daar tamelijk luchtig over. Vader Knaapen liet zijn kinderen vrij in hun carrièrekeuze. Zoon Coen volgde een koksopleiding, maar stapte alsnog over naar de bouw en werkt nu als projectleider. ‘Op mijn beurt laat ik onze kinderen vrij in hun keuze. Als ze geen belangstelling hebben voor de bouw, dan geeft dat niks’, zegt Bart.

In 2012 nam Bart officieel de leiding over van zijn vader. Een memorabel moment, omdat de vertrekkend directeur zich vervolgens vier maanden niet liet zien op kantoor. ‘Natuurlijk belden we veel, maar voor het personeel moest duidelijk zijn dat Bart nu de baas was’, zegt Pieter Knaapen. Zoon Bart: ’Ik kreeg de kans om fouten te maken. Prima. Daar leerde ik alleen maar van.’

TerZake is een bijlage van Media Lab en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van Elsevier Weekblad. De thematiek komt tot stand op basis van wensen van adverteerders en de artikelen worden door onafhankelijke journalisten gemaakt.

Zo vader, zo zoon

Op Vaderdag denk ik onwillekeurig aan de asbak die op het bureau van mijn vader staat. Ik schonk hem die als kind. De gift trof slechts gedeeltelijk doel: ja, het ding staat al decennia op zijn bureau. Maar nee, niet om as op te vangen, maar als voorraadbakje, voor paperclips. Natuurlijk, ik zal ontbijt op … Continued

Lees verder

ADVERTORIAL: Schenk je vader een vorstelijk glas Courvoisier

Bijzondere momenten vier je in stijl. Vaderdag is de ideale gelegenheid om hem een mooi glas cognac te schenken. Met Courvoisier, één van de oudste cognachuizen ter wereld, kies je voor niet minder dan het beste. Winston Churchill, Ernest Hemingway, Martin Scorsese – ze hebben allemaal iets gemeen. Ze waren en zijn namelijk liefhebbers van … Continued

Lees verder

De man is een mens, geen macho

Vaders in de reclame lijken nauwelijks meer op hun stoere voorgangers. Waren het eerst actiehelden met een forse dosis testosteron, vandaag zijn het goedmoedige sullen om wie je mag lachen. Reclameman Lode Schaeffer weet hoe dat komt. Een klassieke, rode Porsche 911 met het onderschrift: ‘17 juni, vaderdag.’ Het is nog steeds een van de … Continued

Lees verder

Hoe koffie een premiumproduct werd

Koffie is het tussendoortje voorbij. In navolging van de craft beers is een markt ontstaan voor bijzondere koffiesoorten waarvan met aandacht wordt genoten. Ondernemers springen in het gat van de specialiteiten, terwijl ook thuis en op de werkvloer het plastic bekertje plaatsmaakt voor een kop met schotel. Nederlanders zijn ware koffiefanaten. Volgens een recent onderzoek … Continued

Lees verder

Start-up in speciaalbier

Beerwulf, een e-tailer in bijzondere bieren, brengt het aanbod van ambachtelijke brouwerijen in heel Nederland aan de man. Hoewel, aan de man? ‘De meeste van onze klanten zijn vrouw.’ Het aantal Nederlandse bierbrouwers schiet als paddenstoelen uit de grond. Maar hoe kleiner de bierbrouwer, des te moeilijk het soms is om het publiek te bereiken. … Continued

Lees verder