achtergrond

Studiekeuze: wat adviseren decanen?

Door Ruud Deijkers - 29 september 2016

‘Scholieren kun je indelen in drie groepen,’ zegt Claudia van de Kamp (29), decaan van Frits Philips lyceum-mavo in Eindhoven. ‘Ten eerste zijn er scholieren die al hun hele leven weten wat ze willen. In de tweede groep hebben ze alleen de richting voor ogen. Iets in de zorg of met economie bijvoorbeeld. In de derde groep hebben ze nog geen idee.’

Hoe vind je een passende studie? Volgens decaan Minette van den Bemd (52) van het Newmancollege in Breda begint de zoektocht al met de profielkeuze in de derde klas. Met natuur en techniek kun je andere kanten op dan met cultuur en maatschappij. Handig: dat beperkt de keuze.

Al in de vierde klas krijg je een beeld van waar je goed in bent. Bij welke vakken haal je hoge cijfers? Waarvoor krijg je complimenten? Van den Bemd: ‘Zo hoorde een jongen van klasgenoten dat hij iets met kinderen zou kunnen doen, omdat hij zo goed brugklassers coacht met basketbal.’

Knoop doorhakken

Advies van Van de Kamp: ‘Volg al wat colleges tijdens meeloopdagen.’ Bedenk of zo’n dag een goed gevoel geeft. ‘Schrijf op wat je meemaakte en wat je daarvan vindt.’

Begin je in de examenklas na te denken over studeren, dan ben je erg laat. Op 1 mei eindigt de inschrijving. Voor studies met een eigen selectie is de deadline nog eerder, op 15 januari.

Van de Kamp: ‘Twijfelen is niet erg, dan overweeg je alles.’ Iedereen moet uiteindelijk wel de knoop doorhakken. Scholieren zijn vaak bang dat de studiekeuze iets voor het leven is. Gesprekken met ouders, buren of je tante kunnen die angst wegnemen: zelden doen zij precies waartoe zij zijn opgeleid.
Van den Bemd: ‘Kies waar je de komende vier jaar echt mee bezig wilt zijn, dat is het enige waar je zicht op hebt.’

Las in het uiterste geval een tussenjaar in. Niet om te niksen, maar voor werk of een talencursus. Het gaat erom die tijd ook echt te besteden aan een gemotiveerde keuze.

Ingelogde abonnees van Elsevier Weekblad kunnen reageren.